top of page

Hoe jouw LinkedIn post het algoritme de baas is




De inzet van social media is een belangrijk onderdeel van Recruitment Marketing Automation. Een platform als LinkedIn biedt dé manier om jouw doelgroep te bereiken en waardevolle content te delen. Zo bouw je aan jouw merkvoorkeur en duurzame relaties. Maar hoe komt het dat de ene post een veel groter bereik heeft hogere engagement dan de andere? Dit bepaalt het LinkedIn algoritme. Er lijkt soms geen peil op te trekken, maar toch zijn er een aantal LinkedIn hacks die je absoluut niet mag missen! Wij geven vijf tips om met jouw content het algoritme de baas te zijn.

Maak het persoonlijk

Allereerst is het belangrijk dat je content persoonlijk is. Mensen doen graag zaken met mensen, schroom dus niet om een video van jezelf op te nemen of eens te laten zien wat jij als persoon doet. Zo is bijvoorbeeld ook bewezen dat het plaatsen van selfies in een post leiden tot drie keer zo veel engagement en 2,5 keer hoger bereik onder je doelgroep.


Kort en krachtig

Hou tijdens het schrijven van jouw post de lezer in gedachten. Denk aan wat jouw doelgroep graag wil lezen, in plaats van wat jij graag wilt vertellen. Daarnaast wordt de spanningsboog van een lezer steeds korter, speel daar dus op in. De aandacht van de lezer moet in de eerste drie zinnen gepakt worden, anders scrollen ze verder. Een effectieve post bevat tussen de 1200 en 1600 karakters en je sluit af met een duidelijke call to action.


Gebruik beeldmateriaal

Tegenwoordig is een tijdlijn gevuld met allerlei verschillende posts van uitgebreide polls tot gelikte video’s. Welke vorm werkt nu het best? Op het moment zijn de meest favoriete formats slide decks (PDF) of Document. Dit is een korte presentatie van vijf tot negen slides waar je doorheen ‘swiped’ alsof het een presentatie is. Niet gek dat deze zo populair is, aangezien het LinkedIn algoritme de tijd die iemand besteed aan een post meeneemt in de ranking. Een lezer blijft natuurlijk langer hangen bij een slideshow dan een enkele post. Daarbij zijn video’s nog steeds zeer effectief. Zorg dat de video tussen de 20 en 60 seconden duurt, vierkant formaat hebben en een ondertiteling bevatten.


Zoek de interactie op

Een effectieve manier om engagement te verhogen is door zelf actief te reageren op anderen. Reageer je binnen één uur op minimaal drie posts in je netwerk? Dan groeit jouw post tot wel 20% meer bereik. En met reageren bedoelen we ook echt reageren, niet alleen het bericht liken. Reageer op de binnenkomende reacties, want ook dit zal je post een boost geven tot wel 20%. Ontvang je negatieve reacties? Ga deze dan zo snel mogelijk uit de weg.


Zorg voor een structureel ritme

Consistentie is key! Zorg dat je minimaal twee keer per week iets post om een structureel ritme te stimuleren. Plaats vooral nooit twee keer op dezelfde dag. Het LinkedIn algoritme laat niet twee keer iets van dezelfde auteur in je tijdlijn zien. Doe je dit wel? Dan gaat LinkedIn je nieuwste post testen en ontvangt de eerste tot wel 50% minder views.


Hoe ranked LinkedIn?

Als je bovenstaande punten goed benut, zal jouw Social Selling Index (SSI) groeien. SSI is een tool van LinkedIn die bepaalt welke groep in jouw netwerk de post te zien krijgen. Hoe hoger jouw SSI-score – in combinatie met de volwassenheid van jouw profiel – hoe groter deze groep is. Bij een score hoger dan 70 zal het algoritme je naar voren pushen. Goed om deze score dus in de gaten te houden.


Deze punten zullen je helpen om jouw LinkedIn posts een boost te geven en het bereik te vergroten. Maar het algoritme van LinkedIn écht de baas zijn? Dat zit er niet in. LinkedIn verandert haar algoritme vaak. UP volgt deze ontwikkelingen op de voet en wij houden je op de hoogte van de nieuwste updates.


댓글


bottom of page