top of page

Social content bedenken lastig? Het is maar net hoe ingewikkeld je het maakt.


Wij merken dat veel van onze opdrachtgevers toch een klein beetje op zien tegen het creëren van content. Ook op social media. Het is best lastig om iedere keer weer content te bedenken om te delen op social media. Het lijkt zo gemakkelijk, maar als je zelf daadwerkelijk iets wil posten wordt het ineens lastig. Het is ook een hele uitdaging om iedere keer weer originele social media ideeën te bedenken en dit dan ook nog consequent te doen. Toch zijn er een aantal praktische aanvliegroutes waardoor je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maakt om content te bedenken. We geven je graag 3 tips.

Tip 1: Het ligt dichterbij dan je denkt.

Een spontane social post wanneer je bij een klant bent of specifieke meeting hebt lukt iedereen over het algemeen wel. Deze zogenaamde snackable content is vooral in te zetten om jullie volgers of connecties te laten zien wie de personen achter de organisatie zijn. Maar wanneer we proberen om iets anders te posten dan deze spontane momentjes wordt het vaak wat lastiger. Toch hoef je niet iedere keer weer creatief te zijn of iets nieuws te verzinnen.

Kijk vooral naar wat er al is en of je dat bijvoorbeeld op kan splitsen om te delen in een post. Je hoeft niet iedere keer opnieuw jouw creatieve brein aan te wakkeren. Pak bijvoorbeeld een stuk tekst van je website en splits deze op. Stel je hebt jouw diensten op een bepaalde pagina uitgeschreven staan, deel dan iedere dienst in een verkorte variant op jouw social kanalen. Dit kan bijvoorbeeld ook met een blog. Heb je deze geschreven? Deel deze dan niet in één keer maar post jouw blog in meerdere delen. Zo kun je uit één onderwerp al meerdere posts halen.

Daarbij is het raadzaam om te werken met vaste rubrieken. Vaste onderwerpen brengen structuur in jouw verhaal. Ook wordt het bedenken van content makkelijker en weten jouw volgers precies wat ze van jouw organisatie kunnen verwachten. Wanneer je gaat brainstormen over content denk dan in reeksen en onderwerpen. Zo kun je iedere vrijdag een vrijdag tip of vacature posten.

Tip 2: Vertel het verhaal van jouw klanten.

Je kunt natuurlijk zelf heel goed vertellen wat jouw organisatie doet. Maar nog beter is wanneer je deelt wat jouw klanten vinden van jouw product of dienst. Mensen zijn nu eenmaal erg gevoelig voor de ervaringen van anderen. Speel hier dus slim op in door de ervaring van jouw klanten te delen. Waarom hebben zij de keuze gemaakt voor jouw product/dienst of organisatie? Wat heeft het hen opgeleverd in concreet resultaat? Hebben zij nog tips of adviezen voor anderen? Je kunt dit natuurlijk doen door hier zelf over te schrijven en hen middels een kort telefonisch interview deze vragen te stellen maar je kunt ook vragen of jouw klant een korte testimonial op papier zet.


Tip 3: Content kun je recyclen.

Daarnaast kun je goede content natuurlijk vaker dan een keer gebruiken op social media. Wanneer je organisch post is de kans groot dat niet iedereen je post de eerste keer gezien of gelezen heeft. Je hoeft dus niet te denken dat dit op gaat vallen. Je kunt telkens een ander onderdeel uit een artikel highlighten. Ook kun je bijvoorbeeld een post doen met de best bekeken artikelen van die maand. Jouw social media content een jaar later nog eens plaatsen? Dat kan prima indien dit nog steeds relevant is. Een social-media throwback zien we veel vaker voorbijkomen. Blik bijvoorbeeld terug op een succesvol event of webinar.

Probeer het eens op deze manier, het ligt echt dichterbij dan je denkt!

bottom of page