top of page

Inzet recruitment tech binnen arbeidsbemiddeling, wordt ondanks coronacrisis ruimschoots voortgezet


Wat we hebben geleerd van de financiële crisis in 2008? Onder druk wordt alles vloeibaar. Je ziet dan ook vaak dat na een periode van crisis automatisering plaatsvindt. Dat is wat we ook hebben gemerkt na 2015 toen de financiële crisis op zijn eind kwam. Veel bureaus in de arbeidsbemiddeling hebben de stap naar automatisering gezet. Maar ook na de Coronacrisis zullen we een verdere ontwikkeling op het gebied van automatisering zien binnen recruitment. Vanuit UP werken we met veel klanten in de arbeidsbemiddeling en we volgen de bewegingen binnen deze branche dan ook op de voet. Wij nemen je mee in de verdergaande trends binnen recruitment technologie.


AI (Artificial Intelligence)

AI, een trend waarvan we zien dat dit de wereld van HR en recruitment lijkt te veroveren. In de afgelopen jaren hebben we hier talloze verschillende artikelen, blogs en nieuwe initiatieven van zien verschijnen. Ook zien we dat AI steeds vaker onderdeel is van de meeste recruitment software. Er is voor ieder onderdeel van jouw recruitment funnel wel een op AI-gebaseerde oplossing te vinden. En er zijn een aantal zeer goede redenen waarom recruiters en hiring managers dit zouden moeten omarmen. Je kunt hierbij denken aan geavanceerde bots die een groot gedeelte van het wervingsproces van je overnemen zoals sourcing, screening of planning. Een bot die zelf vacatureteksten schrijft bestaat ook al even. Deze bots worden aangedreven door machine learning en kunnen al deze taken overnemen. Dit zorgt voor efficiëntie binnen het recruitment proces.

Opkomst Candidate Journey

De Customer Journey is al jaren een bekend begrip binnen de marketing. Maar we zien ook de ‘’Candidate Journey’’ in opkomst binnen de recruitment branche. Veel van onze opdrachtgevers hebben hier inmiddels een duidelijke focus op. Binnen de Candidate Journey kijk je vooral naar hoe we de juiste kandidaat kunnen bereiken, hoe we deze in de database krijgen, hoe het gehele recruitment proces verloopt maar kijk je vooral naar wat je er qua learnings uit kunt halen voor de langere termijn. Inzicht in jouw Candidate Journey maakt dat je beter kunt duiden waarop je jouw kandidaten kan bereiken en waar je wel in zou moeten investeren maar ook waarin vooral niet. Dankzij slimme recruitment tools kun je nog veel meer en beter gebruik maken van data en beter weten via welke kanalen je de juiste kandidaten kan bereiken.

Inzet Marketing automation binnen de recruitment in ontwikkeling

De inzet van marketing automation is binnen arbeidsbemiddeling al een tijd in ontwikkeling. Met marketing automation kun je middels een geautomatiseerd systeem leads/prospects, die je via je website of online advertising campagnes verzamelt gericht opvolgen en converteren. Via marketing automation begeleid je hen verder in de customer journey door op het juiste moment relevante informatie te sturen. Dankzij vooraf ingestelde triggers en filters gebeurt dit geheel automatisch.

Hiermee ontwikkel je een database met eigenschappen en gedrag van contactpersonen. Je weet van de leads die jouw website bezoeken waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze op je website bekijken, of ze een whitepaper downloaden en op welke links in een e-mailing zij bijvoorbeeld klikken. Je krijgt zo dus inzicht in hun activiteiten en welk pad zij bewandelen voordat ze klant worden. Je bouwt hiermee data op waarop je je marketingactiviteiten kunt richten. Je leert ook welke content je moet ontwikkelen om relevant te blijven en engagement te triggeren.

In feiten behandelen we een kandidaat hetzelfde als een potentiële klant. Alhoewel recruitment en sales op het eerste gezicht misschien verschillend lijken zijn er veel overeenkomsten in beide specialismen. Wij benaderen deze specialismen dan ook op dezelfde manier. In beide specialismen staat relaties opbouwen, een vertrouwensband creëren, nieuwe leads binnenhalen, opwarmen en laten converteren voorop. Door marketing automation in beide specialismen te integreren kun je mee bewegen met de tijd.


Backoffice nog meer automatiseren

Ook zien we bureaus nog meer investeren in het verder automatiseren van bedrijfsprocessen. De marges staan onder druk en om de kosten naar beneden te brengen zal je efficiënter moeten gaan werken. Dit doen veel arbeidsbemiddelaars door hun backoffice nog meer te optimaliseren. Vooral grote partijen zie je dit nu veel meer doen. Zij werken met grote aantallen en dus leveren investeringen sneller op. Natuurlijk is dat niet een investering die nu over 1 nacht ijs gaat. Het is afwegen of de investering oplevert in efficiency.

Dat we de afgelopen jaren een grote groei hebben gezien van recruitment technologie binnen de arbeidsbemiddeling mag duidelijk zijn. De achterliggende reden hiervoor is natuurlijk de personeelsschaarste in combinatie met de verwachtingen van kandidaten, welke steeds groter worden. Het effect van de Coronacrisis is natuurlijk lastig in te schatten. Als de werkloosheid nog meer oploopt kan de focus op recruitment technologie minder worden. Echter door de schaarste op lange termijn is de verwachting juist dat recruitment technologie versneld door ontwikkelt en een steeds grotere rol gaat spelen in de arbeidsbemiddeling.

Bron: Flexmarkt

bottom of page