Recruitment Marketing Automation (RMA) heeft het werven van talent fundamenteel veranderd. Tien jaar geleden stond Caroline Pols met UP in Business aan de wieg van de innovatieve werkwijze. Ze deed een schat aan ervaring op, die ze graag deelt met vooruitstrevende talent acquisition professionals. RMA geeft grip op de funnel, en het vak meer betekenis. Recruitment is geen jacht, maar verleidingskracht!
RMA stroomlijnt het wervingsproces, maakt kandidaten betrokken, en levert bovenal resultaat: Je haalt je gewenste hires binnen. Maar Caroline waarschuwt vooraf: ‘Automation’ betekent níet dat het vanzelf gaat. “Als RMA een machine is, is content de brandstof. Die content moet specifiek, inhoudelijk en aantrekkelijk zijn. Vinden, volgen en verleiden zijn wérkwoorden, dat mag je niet vergeten. Een druppeltje olie is niet voldoende om de RMA-machine te laten draaien.”
Caroline: “RMA draait om het consistent en strategisch leveren van passende, interactieve content die resoneert met de doelgroep. Content moet het verhaal van het merk vertellen en relevant zijn voor het beoogde publiek. Dit verhoogt niet alleen de grip op de talentpool en hires, maar maakt recruitment ook leuker. En laten we wel wezen, dat is hard nodig. Je kunt kandidaten op maat bedienen met de juiste content. Daarmee begint de verleiding.”
"RMA draait om het consistent en strategisch leveren van passende, interactieve content die resoneert met de doelgroep"
De million dollar question luidt natuurlijk: Wat levert RMA op? UP in Business leunt op 10 jaar ervaring, en heeft een duidelijk beeld van de resultaten bij opdrachtgevers. En die zijn verbluffend: Vergeleken met traditionele recruitment marketing weten zij vacatures gemiddeld 40 procent sneller in te vullen. Het structurele contact met talent zorgt voor 30 procent meer betrokkenheid. Oftewel, kandidaten blijven je veel beter volgen. Ze lezen en bekijken je content, en tonen concreet interesse.
De kracht van Recruitment Marketing Automation
Caroline ziet grote verschillen in contentbehoeften tussen doelgroepen: white collar-professionals hebben behoefte aan inhoudelijke content zoals whitepapers en webinars, terwijl blue collar-professionals interactieve content waarderen, zoals quizzen. Het duurt langer om white collar aan je te binden, maar dan is het contact wel structureel. Blue collar is sneller betrokken, maar ook vluchtiger. Hier kun je met marketing het verschil maken: Houd mensen geboeid met onderscheidende content.
Dat loont de moeite: Met gerichte content toont white collar een 25 procent hogere betrokkenheid vergeleken met generieke methoden. Blue collar reageert positiever op interactieve content, met 20 procent méér betrokkenheid. “De statistieken onderstrepen de cruciale rol van contentstrategie in RMA.”
Caroline geeft voorbeelden: Whitepapers en webinars worden door white collar-professionals 50% vaker gedownload dan andere contenttypen. Blue collar-professionals reageren 40% beter op quizzen, wat hun betrokkenheid bij opvolgende content met 25% vergroot.
Generatiedynamiek
Naast contentstrategie speelt generatiedynamiek een belangrijke rol in RMA. Gen Z-kandidaten geven de voorkeur aan videocontent en interactieve social media-campagnes. Die leiden tot een 45 procent hogere betrokkenheid in vergelijking met e-mail nieuwsbrieven. Millennials tonen een grotere interesse in inhoudelijke en diepgaande content, zoals artikelen en expertinterviews.
Bedrijven die RMA volledig hebben geïmplementeerd, rapporteren een gemiddelde ROI-toename van 50%, wat wordt toegeschreven aan de hogere kwaliteit en lagere kosten van werving. Caroline: “Het is duidelijk dat segmentatie van het publiek en data-analyse cruciaal zijn om een RMA-strategie continu te monitoren en verfijnen voor optimale prestaties en betrokkenheid.”
De toekomst van RMA
Kortom: Als werkgever weet je met RMA exact of je doelstellingen op koers liggen. Immers, wat de funnel ingaat, voorspelt wat eruit kom als hires. Voor je marketing is het ideaal om te weten wat werkt: met welke content je talent verleidt, en hoe je dat talent vervolgens aan tafel krijgt. Waar marketing nog weleens werd weggezet als een bodemloze put, kun je nu je middelen heel precies en verantwoord inzetten.
Voor de recruiter geldt iets soortgelijks: Die hoeft niet random te bellen, maar kan zich concentreren op kansrijke ‘prospects’. Die heb je scherp in je vizier, met relevante kenmerken voor een persoonlijke benadering.
De afgelopen tien jaar hebben bewezen dat Recruitment Marketing Automation een game changer is voor de wervingsindustrie. Door het effectief inzetten van content, gerichte strategieën en het begrijpen van generatiedynamieken, kunnen bedrijven niet alleen efficiënter werken, maar ook een diepere en meer betekenisvolle connectie met kandidaten opbouwen.
Commentaires